Menu główne

Comenius - Waterways in Europe: Opportunity or Danger? 
Szlaki wodne w Europie - okazja czy zagrożenie?

Pierwsze podsumowanie!

ZA NAMI PIERWSZE MIĘDZYNARODOWE WIZYTY I PIERWSZE ZWYCIĘSTWA


W bieżącym szkolnym 2012/13 w naszej szkole ruszył międzynarodowy projekt Comenius - Waterways in Europe: Opportunity or Danger? (Szlaki wodne w Europie - okazja czy zagrożenie?). Partnerami Polski są szkoły z takich krajów jak Belgia, Hiszpania, Bułgaria, Niemcy oraz Turcja. Projekt potrwa 2 lata do końca r.szk.2013/2014.


Wyjazd do Hiszpanii

W dniach 28.01-01.03.2013r. pięcioosobowa grupa uczniów I LO wyruszyła do szkoły IES Rosa Chacel w miejscowości Colmenar Viejo w Hiszpanii na pierwsze międzynarodowe spotkanie uczniów z krajów partnerskich. Nasz kraj godnie reprezentowali szczęśliwcy: Daria Sarkowicz (2d), Marcin Bielewicz (2e), Dorota Podobińska(2d), Agata Szupryczyńska (1a) i Dawid Górsk i(1b) oraz opiekunowie, p. Monika Chabałowska (koordynator projektu) i p. Aleksandra Krzemińska(koordynator w poprzednich latach). Wkrótce w galerii Na stronie szkoły będzie można obejrzeć zdjęcia relację z wizyty w Colmenar Viejo w Hiszpanii.

 

Polska maskotka najlepsza!!!

Choć sam udział w projekcie oraz wyjazd są sukcesem już udało nam się zaznaczyć obecność I LO na arenie międzynarodowejMaskotka stworzona przez stworzona przez Darię Sarkowicz (2d), Przemysława Kaznowskiego (2a) i Julię Jankowską (2f) skradła serca przeważającej liczby uczestników spotkania i niemal jednogłośnie została wybrana na maskotkę całego projektu. Gratulujemy i dziękujemy! Teraz jej nowym domem jest Hiszpania ,a stamtąd będzie podróżować kolejno do szkół partnerskich by wrócić do I LO w kwietniu 2014 na podsumowanie projektu. W ciągu tych kilku dni przeżyliśmy chwile pełne śmiechu, wzruszeń ale i wytężonej pracy. Zawiązały się nowe znajomości i przyjaźnie, i już nie możemy doczekać się kolejnych wizyt oraz podsumowania w kwietniu 2014.

 

Wizyta w  Bułgarii

 

W dniach 15.04.-19.04.2013r. pięcioosobowa grupa uczniów I LO wyruszyła do szkoły im. Ludwika Pasteur’a Nr 40, w stolicy Bułgarii, Sofii, na drugie międzynarodowe spotkanie uczniów
z krajów partnerskich. Tym razem ambasadorami naszej szkoły zostali: Adrianna Malecka (2b), Arkadiusz Górski (2d), Łukasz Kłopotek-Główczewski (2d), Paweł Olszewski (2d) i Michał Sadowski (2d) oraz opiekunowie, p. Monika Chabałowska (koordynator projektu, nauczycielka j.angielskiego) i p. Joanna Idem (nauczycielka języka angielskiego). Wkrótce w galerii na stronie szkoły będzie można obejrzeć zdjęcia relacjonujące wizytę w Bułgarii.

 

Przepłynąć z Tczewa do Sofii

 

Po międzynarodowym sukcesie naszej maskotki przygotowanej przez Darię Sarkowicz (2d), Przemysława Kaznowskiego (2a) i Julię Jankowską (2f) , futrzasty bóbr, Pan Sambor, jest obecnie „twarzą projektu” .Kolejnym zadaniem było opracowanie szlaku wodnego z Tczewa do Sofii, a następnie stworzenie broszury turystycznej ukazującej ciekawe miejsca leżące na wyznaczonej trasie. Stanowiło to nie lada wyzwanie, a nasi uczniowie znaleźli nie jedną, ale dwie drogi do Sofii. Oprócz naszej piątki podróżników nad broszurą pracowały również Natalia Graban (1a) , Martyna Wrycz-Rekowska (1a), Julia Sudenis (1c), Karolina Alfuth (1c), Karolina Solińska (1a) oraz Agata Szupryczyńska (1a). Efekty działań można podziwiać na stronie szkoły (http://www.sklodowska.szkola.tczew.pl/) lub projektu Comenius (http://40sou.com/com/index.php).

 

Oprócz prezentacji broszur, każdy z zespołów przygotował tradycyjny taniec lub piosenkę charakterystyczną dla swojego kraju. Naszym celem było nauczyć wszystkich Poloneza co okazało się prostym zadaniem, sami zaś nauczeni zostaliśmy np. Belgijki i tańczyliśmy Zorbę  oraz bardzo ciekawy taniec zaproponowany przez grupę turecką. Wybraliśmy się na spacer wzdłuż rzeki Struma, widzieliśmy piramidy Stob’a,  dotarliśmy do słynnego klasztoru Rila wpisanego na listę UNESCO, zwiedziliśmy centrum Sofii oraz zaprzyjaźniliśmy się z nowymi znajomymi z krajów partnerskich. Zaskoczyła nas również duża otwartość, skromność i gościnność bułgarskich rodzin i gospodarzy wizyty oraz niektóre potrawy, zupełnie inne od tych jakie znamy w Polsce. Nie możemy doczekać się kolejnych wizyt!

 


DOTYCHCZASOWE DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU

Miesiąc wrzesień 2012r. upłynął na rekrutowaniu uczniów klas I i II zainteresowanych uczestnictwem. Warunkami przyjęcia, poza samą chęcią udziału, była znajomość języka angielskiego w stopniu co najmniej średnio zaawansowanym oraz umiejętność współpracy w grupie i kreatywność. Te ostatnie sprawdzone zostały przy okazji realizacji pierwszego zadania-tworzenia prezentacji tematycznych w grupach w październiku. Odbyło się również spotkanie informacyjne z rodzicami uczestników projektu. W rezultacie dziś zespół składa się z 21 rzetelnych i twórczych młodych osób.

W listopadzie 2012 koordynator projektu, p.Monika Chabałowska, oraz p.dyrektor Jadwiga Andrzejewska wyjechały na wizytę przygotowawczą do miejscowości Waregem w Belgii. Tam wszyscy partnerzy pracowali nad organizacją kolejnych wizyt i realizacją założeń projektu. 

W listopadzie i grudniu cały zespół pracował m.in. nad prezentacjami naszego kraju, regionu i szkoły, uzupełnianiu mapy zarysem granic krajów i rzek oraz najważniejszymi miastami( "łańcuszek" zadaniowy), wykonanie logo oraz maskotki projektu i prowadzenie dokumentacji wszystkich działań. Przeprowadziliśmy też demokratyczne wybory dot. grup mających reprezentować nasz kraj podczas wizyt u partnerów.

Styczeń 2013 to dopełnianie formalności związanych z wyjazdem, dokańczanie maskotki, logo, oraz kolejne spotkanie z rodzicami.

W lutym 2013 odbyła się pierwsza podróż uczniów do kraju partnerskiego, którym była Hiszpania. Po wyborach maskotki i logo projektu oraz pracy w grupach międzynarodowych nad kwestiami dot. Szlaków wodnych w Europie otrzymaliśmy kolejne zadanie-przygotowanie broszury turystycznej.

Marzec 2013 upłynął na pracy nad broszurą i przygotowaniem się do wyjazdu i prezentacji w Bułgarii.

Kwiecień 2013 to spotkanie z rodzicami uczniów wyjeżdżających do Bułgarii, opisana wyżej podróż do Sofii i realizacja kolejnych zadań oraz otrzymanie wytycznych na spotkanie w Niemczech.

W maju 2013 grupa Comenius włączyła się do przygotowania Dnia Otwartego I LO, który miał miejsce 29.05.2013. Uczniowie przedstawili swoją działalność w ramach projektu oraz pomagali
w innych inicjatywach związanych z przebiegiem Dnia Otwartego.

Dnia 7 czerwca  2013 miało miejsce drugie spotkanie dla rodziców wszystkich uczestników projektu, podsumowujące działania projektu w I fazie realizacji Uczniowie oraz koordynator przedstawili dotychczasowe działania i wrażenia z projektu, oraz przedstawiono zarys działań na drugi rok trwania projektu.

Przed nami podsumowanie prac po roku trwania projektu i ewaluacja  oraz przygotowanie do wizyt w Niemczech i Turcji. W kwietniu 2014 czeka nas największe wyzwanie czyli przygotowanie wizyty w Polsce. Trwają już pierwsze przymiarki do tego ważnego wydarzenia.